Øvrige deler av trafikkhavnene


Del |

Det er også gjennomført mudring i et mindre omfang ved havneavsnittene Hjortnes, Filipstad, Vippetangen, Lohavn og Sydhavn. Utfordringer knyttet til sjøbunnens beskaffenhet og hva som faktisk befant seg i sjøbunnen gjorde at mudringen her primært ble utført med tanke på seilingsdybde og ble totalt sett mindre i omfang enn det som opprinnelig var forespeilet i tiltaksplanen.
Eksempelvis ble det langs Grønlikaia påtruffet ammunisjon som gjorde at det av sikkerhetsmessige hensyn ble bestemt at mudring ikke var mulig å gjennomføre, mens det i Sydhavna ble støtt på stor stein og fast betong utenfor sementsiloene som begrenset område det var mulig å mudre.

For mudringen i disse områdene er det ikke utarbeidet egne rapporter på miljøforbedringen fordi mudringen var i begrenset omfang slik at effektene blir små. Det faktiske arbeidet er imidlertid omtalt i kapittel 5.3 i NGIs sluttrapport

Last ned sluttrapport her:



/share/mime/pdf.gifSluttrapport fra NGI
(sluttrapport_overvaking_ngi.pdf, 2MB)